Skriv ut
Id: 21780 Landskap: Värmland Publicerad: 2015-06-02
Album: Säfflebygdens HBF Socken: Säffle/By Publicerad av: x Maria Fridh Olsson
Titel: Fabrikör Bruce Ort: Säffle Senast ändrad: 2015-06-02
Motivkategori: Porträtt Upphovsman: Ludvig Åberg, Säffle Ändrad av: x Maria Fridh Olsson
Filnamn: S3_00165.jpg År: 1912
Anmärkning:
Bernhard Bruce (1885-1973)
En av Säffles mera bemärkta industrimän.

Bröderna Carl och Bernard Bruce inledde 1907 tillverkning av motorer efter att ha återvänt från
Amerika där de arbetat på diverse motorverkstäder. Den första motorn som tillverkades var en
bensindriven fyrtaktsmotor, tillverkad helt för hand. Då de såg att intresse fanns inledde de
tillverkning i ett nedlagt båtbyggeri i Säffle. En ny motor, av tvåtakts tändkulemotor-typ
producerades nu. Fördelen med denna motortyp var driftsäkerhet bland annat för att den helt saknar
elektriskt tändsystem.

1912 inleddes export till bland annat Tyskland och 1919 anlades ett eget gjuteri som 1936 ersattes
med ett nytt gjuteri. En egen verkstad byggdes 1928 och då det nya gjuteriet stod klart flyttade
man motorverkstaden till det gamla gjuteriet. Man tillverkade även granathylsor åt militären under
andra världskriget. Under efterkrigsåren exporterades motorer över hela världen. De inhemska
motorerna hamnade oftast i fiskebåtar där "dunket från en fiskebåt" ofta kan förknippas med just
motorer från Seffle Motorverkstad.

Motorerna från mitten av 1930-talet var en- eller tvåcylindriga av 4-140 hk, en stationär variant
av motorn med gjuten fot, kylsystem och remskiva levererades till industrier världen över.
Sefflemotorn blev berömd för sin kvalitet och driftsäkerhet. Märkligt nog var man sparsam med
reklam och hade inga stora patent, ändå blev motorn en succé

Senare förnyades tekniken och en ny typ av semidieselmotor som bygger på samma motortyp övertog
produktionen. Sjöfartsverket beställde en jättestor motor av Seffle Motorverkstad för montering i
fyrskeppet "Almagrundet". En femcylindrig variant av denna stora motor sitter nu i "Tingvalla", en
gammal veteranbogserbåt med hemmahamn i Karlstad.

Motortillverkningen övergick senare i produktion av propellrar samt hydraulstyrningsinrättningar
till stora fartyg under samma tillverkarnamn. Då produktionen lades ned 1972 på grund av konkurrens
av den nu allt driftsäkrare dieselmotorn med jämnare gång hade man tillverkat över tiotusen
Sefflemotorer, mestadels tändkulemotorer och fortfarande var 7000 kvar i drift både i Sverige och
utomlands.

Som mest sysselsatte rörelsen 150 man.

Skriv ut